منتظران

این گرد باد ها که به غیرت درآمده ****تسلیم رهبرند که طوفان نمی کنند

منتظران

این گرد باد ها که به غیرت درآمده ****تسلیم رهبرند که طوفان نمی کنند

حیرت اسرائیل از سامانه مدرن کشف هواپیماهای رادارگریز در ایران +

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سایت تخصصی Ausairpower که به بررسی جدیدترین یافته‌های نظامی در سطح دنیا می‌پردازد، چندی پیش با بررسی توانایی‌های راداری جمهوری اسلامی ایران، نکته مهمی را در این خصوص تشریح کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: تصویری که پخش آن از رسانه‌های ایرانی باعث نگرانی‌های استراتژیک شده، مربوط به یک مدل کششی از رادار روسی از نوع آرایه‌های فازی فعال الکترونیکی باند VHF و (ضد پنهانکار) مدل NNIIRT 1L119 Nebo بود که در رژه روز ارتش ایران در 18 آوریل 2010 به نمایش عمومی درآمده بود.

تا به امروز، با توجه به اینکه روسها در این زمینه هیچ گونه اطلاعاتی را منتشر نکرده‌اند، شرایط و وضعیت تولید و صادرات این سیستم به ایران نامشخص مانده است.(عکس در ادامه ی مطالب)

این سیستم راداری یکپارچه، پیشرفته ترین سیستم راداری VHF است که تاکنون ساخته شده و با استفاده از توانایی های AESA قابلیت هدایت الکترونیکی امواج، رهگیری و تعقیب زاویه ای تک پالسها و دارای قابلیت تصویر سازی 4 بعدی برای رد کردن اخلالگرهای دیجیتال را دارا می باشد.

مدلی که تصویری از آن پخش شده است بسیار شبیه به مدلی است که روسها در نمایشگاه‌های تسلیحاتی به نمایش می گذارند، اما این سیستم همچنین دارای یک آنتن یاگی چهار سر بر روی خود می باشد که تاکنون هرگز بر روی مدلهای روسی دیده نشده بود.
نکته دیگر 4 گیرنده نصب شده بر روی آنتن این رادار هستند که نشان میدهند این رادار مدل 1L119 Nebo SVU AESA می باشد و نه مدل مدل 1L13 رادار نبو در دهه 80 میلادی.

چه این رادار به عنوان یک رادار جستوجوگر منطقه ای و چه به عنوان رادار هدف یاب آتشبار سام به کار گرفته شود، حضور این رادار تمام دیجیتال با بالاترین استاندارها (حتی از نظر کارشناسان غربی)، توانایی مقاومت بالا در برابر اقدامات متقابل، هدایت و دریافت امواج با سرعت بالا و توانایی (( تعقیب در حال جستجو)) باعث یک گام پرش گونه رو به جلو در توانایی‌های راداری ایران شده است.
از بسیاری جهات، توانایی آنتن جستجوگر فعال الکترونیک این مدل از رادار نبو، این سیستم را بسیار شبیه به سیستم راداری ایجیس نیروی دریایی آمریکا می کند.

سیستم قدیمی تر اخلال گر باند کوتاه ALQ-99 ساخت آمریکا ، پیشتر برای اخلال سیستم های راداری باند VHF آنالوگ روسها طراحی شده است و به احتمال زیاد در برابر نسل جدید رادارهای نبو با توجه به طراحی مدرن دیجیتال و توانایی مختل کردن سیستم های اخلال گر، کارایی نخواهد داشت. هرچند تعداد سیستم های راداری نبو در اختیار ایران و وضعیت عملیاتی آنها نا مشخص می باشد.

در پایان این گزارش تاکید شده است: اگر نیروهای هوایی آمریکا یا اسرائیل در آینده بخواهند بر علیه ایران به پرواز درآیند، نباید متعجب شویم اگر با توانایی‌های شگفت انگیزی در سیستم دفاع یکپارچه هوایی ایران روبرو شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد