منتظران

این گرد باد ها که به غیرت درآمده ****تسلیم رهبرند که طوفان نمی کنند

منتظران

این گرد باد ها که به غیرت درآمده ****تسلیم رهبرند که طوفان نمی کنند

حضرت امام خمینی و روز جهانی قدس


راهی که باید تا پایان رفت
مفهوم روز قدس از نظر امام خمینی به قدری وسیع و همه جانبه است که تقریبا تمام مسائل و مشکلات جهان اسلام و مسلمانان به ویژه آنچه پیرامون روابط جهان اسلام با سایر قدرت ها و آنچه پیرامون روابط مسلمانان با رژیم های نامشروع وجود دارد را دربر می گیرد...

پس از پایان جنگ جهانی دوم بود که خبر تشکیل رژیمی جعلی در فلسطین جهانیان و ملت های عربی و اسلامی از جمله ایرانیان را به بهت و حیرت واداشت؛ از همان زمان بود که مردم مسلمان ایران در صدد برآمدند به نوعی کمک‌های خود را به آزادی فلسطین سازمان‌دهی کنند که در این میان می‌توان به طرح ثبت‌نام از داوطلبان برای اعزام به جنگ با رژیم صهیونیستی اشاره کرد که توسط رژیم وقت منکوب شد. اما همدلی و همراهی مردم ایران به خصوص روحانیت با مردم فلسطین در راستای آزادی قبله اول مسلمانان ادامه داشت تا آنکه همزمان با شروع نهضت اسلامی در ایران در ابتدای دهه چهل شمسی، مخالفت با رژیم صهیونستی وارد ادبیات مردم ایران و مبارزان شد.

حضرت امام خمینی به عنوان پرچمدار مبارزات انقلابی در سخنان خود که در ابتدای شروع نهضت در قم ایراد کردند، به شدت رژیم پهلوی را برای آنکه نوکری اسرائیل و آمریکا را می‌کند مورد حمله قرار دادند و از آن پس انقلابیون ایرانی نیز بر همین منوال رفتند. امام خمینی در هنگام تبعید نیز همچنان بر اهمیت مساله قدس و فلسطین تاکید داشتند و فلسطین را پاره تن اسلام و مسلمانان می‌دانستند. ایشان با شیطانی خواندن تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی در اراضی فلسطینی، این رژیم را غده‌ای سرطانی خواندند که باید به هر ترتیب ممکن برداشته شود و در این راه گام بسیار مهمی برداشتند. در حالی که جهان اسلام همچنان در شوک امضای توافقنامه کمپ‌دیوید به سر می‌برد، اعلام نظر حضرت امام خمینی در مورد تعیین آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان برای راهپیمایی جهت آزادی قدس شریف، بار دیگر امیدها را در دل مسلمانان زنده کرد.

امام خمینی (ره) در روز 16 مرداد سال 1358 مصادف با سیزدهم رمضان 1399 هجری قمری همزمان با شروع دور تازه‌ای از جنایات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی در لبنان طی پیامی، روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان «روز جهانی قدس» تعیین کردند و عموم مسلمین جهان را به همبستگی اسلامی در این روز بزرگ فراخواندند، متن پیام حضرت امام خمینی درباره روز قدس به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

من در طی سالیان دراز خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می‌کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‌تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. (صحیفه امام جلد 9 ص 267 (

اگر به شرایط ایران در ششمین ماه از پیروزی انقلاب نگاه کنیم، به اهمیت این موضوع پی‌ می‌بریم. اعلام روز جهانی قدس در روزها و ما‌ه‌هایی صورت گرفت که انقلاب اسلامی در داخل ایران با مشکلات فراوان و سهمگینی دست و پنجه نرم می‌کرد و رهبران انقلابی مشغول مقابله با انواع توطئه‌هایی (از جمله ترورهای سازمان یافته) بودند که از سوی دشمنان داخلی و خارجی و عوامل آن ها بر نظام اسلامی تحمیل شده بود. بنابر این اعلام روز جهانی قدس در چنین اوضاع و احوال بیان گر وجه دیگری از اهمیت مساله نجات فلسطین و نهضت جهانی اسلام در نگاه امام خمینی است .

 

هدف از اعلام روز قدس

جنگ رمضان سال 1973 پایان یافت و پس از آن انور سادات رئیس جمهور وقت مصر به دنبال عادی سازی روابط با غرب و اسرائیل رفت. در حالی که چشم امید تمام کشورهای اسلامی و مبارزان به مصر به عنوان خط مقدم جبهه برخورد با رژیم صهیونیستی بود، امضای قرارداد کمپ‌دیوید در سال 1978 میان سادات و بگین، تمام آرزوهای مسلمان را در جهان اسلام بر باد داد و به نوعی غم و غصه بر آنها پرتو افکند. غرب و رژیم صهیونیستی سرخوش از این پیروزی به دنبال رهیافت‌های دیگری در منطقه رفتند تا سلطه خود را بر دیگر کشورهای اسلامی و عربی نیز محکم کنند؛ اما در این میان اتفاقی در جهان اسلام و خاورمیانه رخ داد که تمام معادله‌ها را تغییر داد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تنها چند ماه پس از امضای قرارداد کمپ‌دیوید بار دیگر امید مسلمانان را زنده کرده و ایران چراغ‌دار مبارزه برای آزادی قدس شد.

امام خمینی نیز به عنوان یک روحانی آگاه و مطلع با درک شرایط روز جهان اسلام و نیاز به هماهنگی و همراهی میان مسلمانان دست به اقدام بسیار مهم و سرنوشت‌سازی زد و با اعلام یک روز به عنوان روز جهانی قدس در صدد برآمد تا به مسلمانان نشان دهد که با رفتن یک کشور زیر بیرق غرب و صهیونیسم نباید ناامید شد و از این به بعد نبض مقاومت برای آزادی قدس در تهران و دیگر پایتخت های اسلامی خواهد زد و این تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود.

به نظر می‌رسد که هدف امام خمینی از اعلام روز جهانی قدس چیزی فراتر از آزادی قدس است و می‌توان این امر را در گوشه‌گوشه سخنان ایشان یافت. اهدافی که تعیین و حرکت به سوی آن مسولیت سنگینی را می‌طلبد. ایشان در یکی از سخنرانی‌های خود می‌فرمایند: روز قدس یک روز جهانی است روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیرآمریکا هستند. روز قدس روزی است که باید این دنباله‌روهای رژیم سابق در ایران (رژیم های وابسته به آمریکا و سایر دشمنان اسلام ) و آن توطئه چین‌های رژیم فاسد و ابرقدرت‌ها در سایر جاها مخصوصا در لبنان تکلیف خودشان را بدانند روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت‌ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما به واسطه عمال خبیث شما نخواهد بود.(صحیفه امام جلد 9 ص 276 تا 279 )

این سخن امام رویکردی گسترده دارد و می‌توان امروز آن را به تمام جهان اسلام تطبیق داد. عمل آگاهانه ایشان در بیان رویدادها و تحلیلی که از شرایط داشتند، همه بیانگر نوعی دوراندیشی در این مورد است. در حالی که تحرک از جامعه اسلامی گرفته شده بود و در بیشتر کشورهای اسلامی رژیم‌هایی وابسته بر سر کار بودند، نامیدن این روز می‌توانست این تحرک را بار دیگر در کشورهای اسلامی به وجود آورد.  فلسطینیان نیز با احساس دلگرمی نسبت به دمیده شدن روح تازه ای در کالبد امت اسلامی انتفاضه نخست خود را آغاز کردند.

امام خمینی می فرماید : روز قدس اعلام این مطلب است که ای مسلمین به پیش! ای مسلمین به پیش برای پیشرفت در همه اقطار عالم. (صحیفه نور جلد 8 ص 233 و 234)

روز قدس روز بیداری مسلمین و روز احیای اسلام است در این روز باید مسلمانان به احیای اسلام به احیای حکومت اسلامی و به احیای هر آنچه رنگ و بوی اسلامی دارد بیندیشند. امام خمینی در این باره می فرماید : روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و باید احیا بکنیم اسلام و قوانین اسلام را در ممالک اسلامی روز قدس روز حیات اسلام است. باید مسلمین به هوش بیایند باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند روز قدس فقط روز فلسطین نیست روز اسلام است روز حکومت اسلامی است روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. (صحیفه امام جلد 9 ص 276 تا 279)

مفهوم روز قدس از نظر امام خمینی به قدری وسیع و همه جانبه است که تقریبا تمام مسائل و مشکلات جهان اسلام و مسلمانان به ویژه آنچه پیرامون روابط جهان اسلام با سایر قدرت ها و آنچه پیرامون روابط مسلمانان با رژیم های نامشروع وجود دارد را دربر می گیرد .

از نظر امام خمینی روز قدس روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله مسلمانان با ابرقدرت های دشمن اسلام است، روز شناخت منافقان جهان اسلام از مومنان و متعهدان است . روز تشخیص دولت های خائن از دولت های خادم است، روز قطع آمال شیطانی ابرقدرت ها است، روز خروج مسلمانان از انزوا است، روز اعلام استقلال همه جوامع اسلامی است، روز هزیمت ظالمان و روز عزت مظلومان است و روز همه چیزهایی است که به عنوان مشکل و مساله مسلمانان و جوامع اسلامی مطرح است .

 

روز قدس در بیانات امام

روز قدس روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند، روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می‌دانند و عمل می‌کنند به آنچه باید بکنند و منافقین آنهایی که با ابرقدرت‌ها در زیر پرده آشنائی دارند و با اسرائیل دوستی در این روز بی‌تفاوت هستند یا ملت‌ها را نمی‌گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود. باید ملت‌های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین باید همانطور که ایران قیام کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید تمام ملت‌ها قیام کنند و این جرثومه‌های فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند .

روز قدس روزی است که باید همت کنید و همت کنیم که قدس را نجات بدهیم و برادران لبنانی را از این فشارها نجات بدهیم، روزی است که باید تمام مستضعفین را از چنگال مستکبرین بیرون بیاوریم روزی است که باید جامعه مسلمین همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرت‌ها. روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت‌ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سرجای خود بنشینید. اسرائیل دشمن بشریت، دشمن انسان که هر روز غائله ایجاد می‌کند و برادرهای ما را در جنوب لبنان به آتش می کشد باید بداند که دیگر ارباب های او رنگی ندارند در دنیا و باید انزوا اختیار کنند .

روز قدس روزی است که باید به ابرقدرت‌ها فهماند که دیگر آنها نمی‌توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم (ص ) می‌دانم و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوائی که آنها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده‌ایم و نخواهیم اجازه داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. در روز قدس ملت ها باید به حکومت‌هائی که خائن هستند هشدار دهند، روز قدس روزی است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصی و چه رژیم‌هائی با توطئه‌گرهای بین‌المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت . آنهائی که شرکت ندارند مخالف با اسلام هستند و موافق با اسرائیل و آنهائی که شرکت کردند متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در راس آنها آمریکا و اسرائیل است. روز امتیاز حق از باطل است روز جدائی حق و باطل است. (صحیفه امام جلد 9 ص 276 و 279 (

روز قدس، روز حیات اسلام است. باید مسلمین بهوش بیایند، باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند؛ قدرت‌های مادی، قدرت‌های معنوی. مسلمین که یک میلیارد جمعیت هستند و پشتوانة خدایی دارند و اسلام پشتوانة آنهاست و ایمان پشتوانة آنهاست از چه باید بترسند؟ ما با یک جمعیت کمی در مقابل دشمنهای زیاد، دشمنهای بسیار، قیام کردیم و ابرقدرت‌ها را شکست دادیم. و کسی گمان نکند که دیگر بعضی از این قشرهای فاسد، بعضی از این چپ‌روهای آمریکایی یا غیر آمریکایی، بتوانند در این مملکت اظهار وجود کنند. آن روز که ما بخواهیم و ملت ما بخواهند، در ظرف چند ساعت تمام آنها به زباله‌دان‌های فنا ریخته خواهند شد. ملت بزرگ ما دیگر از این حرکات مذبوحانه نخواهد ترسید. حرکات اسرائیل در جنوب لبنان و نسبت به فلسطین همین حرکات مذبوحانه است. حرکاتی است که اواخر عمر، اشخاص فاسد می‌کنند، چنانچه شاه ما، شاه مخلوع ایران این حرکات را کرد، و منتهی به فنا شد .

روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و باید احیا بکنیم اسلام و قوانین اسلام را در ممالک اسلامی روز قدس روز حیات اسلام است . باید مسلمین به هوش بیایند باید بفهمند قدرتی را که مسلمین دارند روز قدس فقط روز فلسطین نیست روز اسلام است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود.

حال 32 سال از روزی که امام جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس انتخاب کردند و چهل سال از آتش زدن حرم قدس الاقصی توسط صهیونیست‌های افراطی می‌گذرد و در این میان وظیفه تمام مسلمانان جهان است که خود را آماده کنند و راه را برای آزادی قبله اول مسلمانان فراهم کنند.

نظرات 1 + ارسال نظر
آیت الله(نشانه خداوند) شنبه 28 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 15:34 http://ayatoallah.blogfa.com/


سلام دوست عزیز
وبلاگ جالبی داری من هم آپم خوشحال می شم سر بزنی
اگر مایل به تبادل لینک هستی خبر بده
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد